Dzieci z/Ziemi. Pedagogika ziemi w literaturze dla młodych odbiorców 

Inspiracją wystąpienia jest idea wychowania kosmicznego Marii Montessori, polegająca na wzajemnej pomocy w poszukiwaniu życiowego zadania, które pomoże zobaczyć samych siebie „w kontekście”. Uważam, że Ziemia jako symbiotyczna planeta oraz ziemia jako humus znakomicie nadają się do tego rodzaju praktyk pedagogicznych (najlepiej w outdoorowym wydaniu), podobnie zresztą jak literatura, dzięki której możliwe jest przyglądanie się kulturowym reprezentacjom z/Ziemi. Przyglądając się kanonicznym książkom adresowanym do młodych odbiorców, popularnym dziś mitom na temat z/Ziemi z najodleglejszych zakątków świata, ale też najbardziej współczesnym tytułom, zaproponuję wyczytanie z nich alfabetu małych geoopowieści, wspomagających nie tylko sojusze „wraz-z” czy też rezyliencyjny potencjał literatury, ale również podejmujących ryzyko tematów „nekro”, w których głównymi bohaterami są korzenie, grzyby oraz edafon – mieszkańcy gleby.