Marek Oziewicz

Prof. Marek Oziewicz, University of Minnesota, USA, Center for Climate Literacy, e-mail: mco@umn.edu

Prof. Marek Oziewicz to urodzony w Polsce badacz literatury i systemów opowieści jako technologii społeczno-poznawczych wspierających rozwój jednostki oraz przemianę społeczną. Pełni funkcję profesora edukacji literackiej oraz kieruje katedrą Sidney and Marguerite Henry Professorship of Children’s and Young Adult Literature na Uniwersytecie Minnesoty w Twin Cities. Jego badania koncentrują się na głębokiej strukturze gramatycznej i zasadach projektowania systemów narracyjnych, zwłaszcza w literaturze i mediach skierowanych do młodych odbiorców, analizując, w jaki sposób opowieści rozwijają u młodych ludzi kompetencje w zakresie sprawiedliwości, zdolności poznawcze i wpływ na świat.Wierzy, że największym wyzwaniem stojącym dziś przed ludzkością jest przejście do cywilizacji ekologicznej. Pełni funkcję dyrektora Centrum Wiedzy o Klimacie (Center for Climate Literacy), ponieważ uważa edukację za kluczowy punkt wyjścia w budowaniu powszechnej wiedzy klimatycznej i tworzeniu sprawiedliwego, zrównoważonego świata, w którym zarówno ludzie, jak i inne istoty mogą w pełni rozwinąć swój potencjał.

Prof. Marek Oziewicz is a Polish-born scholar of literature and story systems as sociocognitive technologies for personal empowerment and social transformation. Marek is Professor of Literacy Education and holds the Sidney and Marguerite Henry Professorship of Children’s and Young Adult Literature at the University of Minnesota-Twin Cities. His research explores the deep grammar and design principles of story systems, especially in literature and media for young audiences, focusing on how stories boost young people’s justice literacies, cognitive capacity, and impact on the world. Marek believes that humanity’s greatest challenge today is a transition to an ecological civilization. He serves as Director of the Center for Climate Literacy because he considers education as ground zero for building universal climate literacy and ushering in a just, sustainable world in which human and nonhuman lives can reach their full potential.