Marta Lisok

dr Marta Lisok – kuratorka, krytyczka sztuki, wykładowczyni w Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie kieruje Zakładem Teorii i Historii Sztuki. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Jagiellońskim i filozofii na Uniwersytecie Śląskim. Autorka książki Dzikusy. Nowa sztuka ze Śląska (2014) i licznych tekstów o sztuce, publikowanych na łamach czasopism: „Dwutygodnik”, „Fragile”, „Art&Buisness”. Redaktorka książek m.in.: On or out the grid (2022), Najbardziej na świecie (2022), Głębokie słuchanie (2019), Próba sił (2018), Przesilenia (2017), Widmo (2016), Mocne stąpanie po ziemi (2015), Nocne aktywności (2014), O powstawaniu i ginięciu (2014), Mleczne zęby (2013), Drobnostki (2012), Nic nie widać (2011), Replikantki (2010), Przypadkowe przyjemności (2009). Współkuratorka interdyscyplinarnego projektu „Stan czuwania” popularyzującego metodologie badań posthumanistycznych. Kuratorka kilkudziesięciu wystaw zbiorowych i indywidualnych między innymi w Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Katowicach Galerii, CSW Kronika w Bytomiu, Bunkrze Sztuki w Krakowie, CSW Zamek Ujazdowski, Muzeum KODE w Bergen, Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi. Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Członki Rady Programowej Muzeum Ślaskiego i Galerii Rondo Sztuki w Katowicach. W swojej praktyce kuratorskiej porusza się na obszarze antropologii zmysłów. Używa sztuki jaki metody badań nad nowymi formami odczuwania w kontekście technicyzacji doświadczenia.